Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att surfa vidare accepterar du dessa cookies.

Alex representerar Falkenberg i STCC!

En enda Falkenbergare kör STCC 2018. I juli rullar han ut på hemmaplan på Falkenbergs motorbana i det klassiska Västkustloppet. Då ska han visa att han är ett namn att räkna med i den svenska banracingens toppskikt. Det är då Alex Anderssons däck ska lämna spår i asfalten som är omöjliga att ta bort.


Född in i motorsporten

På 80-talet var pappa Leo Andersson ett stort falkenbergsnamn inom svensk banracing. Det kördes Formel 3 och 1983 vann han SM på hemmaplan under Västkustloppet. 35 år senare tävlar hans son, Alex Andersson i STCC och den 7-8 juli är det dags för honom att visa upp sig för hemmapubliken i just Västkustloppet.

– Man får nypa sig själv i armen, berättar Alex. När man var liten så var man alltid på Västkustloppet. Jag har högar med autografer från den tiden. Vissa av dem som skrev tävlar jag mot idag, fortsätter han och skrattar.

Endast fyra Falkenbergare

Att det blev just banracing är alltså inte så konstigt. Pappa Leos storhet inom denna sport är svår att bortse från och även om han gjorde ett inhopp i STCC räknar Alex inte honom som STCC-förare.

– Nja, som jag förstått det är vi bara fyra Falkenbergsförare genom tiderna som faktiskt satsat på STCC, berättar Alex.

De övriga förarna är inga obekanta namn för motorintresserade hallänningar. Peggen Andersson, Fredrik Larsson och Marcus Annervi. Annervi fick en del lokal uppmärksamhet förra året men satsar i år på Ginetta.

– Vi har faktiskt haft planer på ett falkenbergsteam, berättar Alex. Det är inte omöjligt i framtiden heller. Vi kan väl säga att de är vilande just nu, fortsätter han.

Snabb förare

Om vi tar det från början så lotsades Alex och hans bror tidigt in i motorsporten. De började med gokart och klättrade i klasserna.

– Många körde också gokart upp i de högsta klasserna men inte vi. När vi var i 15-årsåldern gick vi över och körde större bilar.

Det är väl ingen underdrift av den ödmjuke Andersson. När han var 16 körde han ”Formel Ford Zetec” och blev dessutom dansk mästare under sitt första år som tävlande. Och då hade han alltså inte ens körkort.

Han beskriver det sedan som att Formel-klasserna i Sverige och Norden fick mycket uppmärksamhet och Alex körde ”Formel Renault” under flera år.

– Det var ett stort steg, berättar Alex. Man lär sig otroligt mycket och även om jag inte direkt hade några framgångar de åren så blev jag väldigt snabb som förare, fortsätter han.

Racingbil.

Radical öppnade dörrar

Alex tog ytterligare steg och tog sig an bilarna i klassen ”Radical”, vilket Alex beskriver som ”en fruktansvärt snabb bil”.

– Det är mycket aerodynamik. 250 hästar och 0-100 på 2,5 sekunder, berättar Alex.

Radical blev en framgång, tog honom till flera länder i Europa och lät honom bland annat tävla på klassiska Silverstone i England. 2017 vann Alex Skandinaviska serien och han blev dessutom trea i Nordeuropacupen.

– Det innebar ju att man blev mer känd som förare, vilket i sin tur öppnade dörren till STCC, berättar Alex.

Sedan i höstas har han alltså satsat helt och hållet på STCC, en av Sveriges största och mest prestigefyllda klasser inom banracing. Hans team, Brovallen, är rutinerade och enligt Alex duktiga på att hjälpa unga förare.

– Det blir ett bra första år för mig med det här teamet, berättar Alex. Jag har förutsättningarna. Det handlar om stenhårt arbete och att aldrig ge sig. Jag vill bevisa för mig själv att jag platsar i högsta divisionen, fortsätter han.

Västkustloppet

Årets första tävling var även den på klassisk mark. På skånska Ring Knutstorp kom Alex på en tolfte plats av 21 startande. Ett väl godkänt resultat i sin första STCC-tävling någonsin. Nu väntar alltså Västkustloppet.

Det klassiska loppet har avgjorts i Falkenberg sedan 1950-talet. Sedan 1967 äger det rum på Falkenbergs Motorbana och är en av publikmagneterna av de sex deltävlingarna i STCC. Högsommar vid kusten, den snabba banan och mycket publik skapar en riktigt härlig motorfest.

– Det kommer bli speciellt, säger Alex. Det är Sveriges största racingtävling och alla vill vinna. Jag hoppas verkligen att det kommer mycket folk och att jag kan dra dit ännu fler falkenbergare, fortsätter Alex. På frågan om han tror att det kommer kännas speciellt för pappa Leo så ler Alex.

– Pappa var tårögd redan på Knutstorp, säger han.

Falkenbergs Motorbana med publik i förgrunden.

Framtidsdrömmen

Alex intåg i STCC har gjort att arbetet med sponsorer flyter på lite lättare. Tävlingen är välkänd, även för folk utan större motorintresse, och det är en bra plattform för företag att synas på.

– Det är hela tiden en ekonomisk del som är viktig i den här sporten. Det kostar varje gång man tränar och man måste jobba stenhårt med sponsorer för att det ska gå runt. Men allt går om man vill, berättar Alex. Jag vill ta mig igenom detta första året så bra jag kan så att min vistelse i STCC förlängs. Drömmen hade ju varit att kunna försörja sig på det, fortsätter Alex.

Den 26 år unge föraren representerar alltså Falkenberg i STCC och beskriver själv att känslan är svår att ta på. Om undertecknad får sia så är jag dock övertygad om att detta inte är det sista vi hör av Alex Andersson. Han må vara ödmjuk, men han har också självförtroende och en målmedvetenhet värd en fantastisk framtid på racingbanorna.

Mer om årets tävling

Faktaruta om Alex Andersson.

 

Fakta STCC

”STCC, eller Swedish Touring Car Championship som det egentligen heter, kom till i slutet av 1990-talet när BTCC, British Touring Car Championshiplänk till annan webbplats, fick stor uppmärksamhet utanför Storbritanniens gränser. Falkenbergaren Peggen Andersson hade en stor del i att skapa uppmärksamhet, övertyga förbund, arrangörer och media om klassens förträfflighet och tävlingarna fick stort genomslag i Sverige. STCC-bilarna byggdes från början på standardkarosser vilket gav alla tävlande olika förutsättningar. Numera har alla bilar samma chassi och drivlina vilket istället ger alla samma förutsättningar. Många andra mindre serier håller sina tävlingar i samband med STCC vilket bidrar ytterligare till Sveriges största motorfest.”


Text: Alex Bennheden
Foto: Camilla Hannell, Kalle Pettersson


Vi rekommenderar

Relaterat