Hitta på falkenberg.se
Sidinformation
Sidansvarig:
webmaster
Sidan uppdaterad 2010-10-27

Lättläst information om kommunens verksamheter

Vem bestämmer om kommunen?
Politiker bestämmer om kommunen.
Du som bor i kommunen väljer dina politiker.
De har möten i kommunfullmäktige och i kommunstyrelsen.
Kommunstyrelsens ordförande är Mari-Louise Wernersson från Centerpartiet.
Kommunchef är Rolf Landholm. Han är tjänsteman.
 
Hela kommunen leds från Stadshuset.
I kontoret i Stadshuset arbetar tjänstemän.
De tar emot förslag från kommunens invånare.
De föreslår lösningar åt politikerna.
En avdelning sköter kommunens pengar.
Pengarna kommer från dem som bor i kommunen. Det är skatten de betalar till kommunen.
Alla i kommunen har rätt att läsa förslagen.
 
I Stadshuset finns kommunens telefonväxel och olika avdelningar.

Hur planeras staden Falkenberg?
Stadsbyggnadskontoret ansvarar för att planera staden.
De ansvarar för byggnader, mark och kollektivtrafik.
De ansvarar också för hamnen och godstransporter.
 
Det är många avdelningar.
Exploateringsavdelningen arbetar med byggnader och markområden.
Planavdelningen gör detaljplaner för mark och vatten.
För tillstånd att bygga vänder du dig till Bygglovsavdelningen.
Gata och trafik ansvarar för säkerheten i trafiken. De ser också till att gator hålls rena från skräp och snö.
Bygg- och projektavdelningen bygger skolor och äldreboenden.

Barn och skola
Barn- och utbildningsnämnden bestämmer om kommunens skolor och barnomsorg. Nämnden består av politiker.
Barn- och utbildningsförvaltningen bestämmer hur politikernas beslut ska utföras.
Alla som arbetar i skolan och barnomsorgen tillhör förvaltningen.
Det är lärare och rektorer, förskollärare och andra.
 
Vi vill att alla ska trivas i skolan, både barn och vuxna.
Alla elever ska få det stöd de behöver.
Föräldrar ska få information så att de kan stödja sina barn.
Kontakta oss gärna på telefon, e-post eller brev: Tel 0346-88 60 00 till kommunens växel
Postadress: Barn- och utbildningsförvaltningen, 311 80 Falkenberg.
Du kan också fråga skolan eller förskolan direkt. Adress och telefonnummer finns på skolans hemsida.

Kultur och fritid
Kultur- och fritidsförvaltningen har ansvar för kultur och sport i kommunen.
 
Kultur
På Falkenbergs museum kan du lära om stadens historia. Där finns också utställningar om nutiden.
Du kan låna böcker på det stora biblioteket i Falkenberg. Det finns också mindre bibliotek i kommunen.
Till mindre samhällen kommer bokbussen.
 
Idrott och fritid
Bad finns både vid kusten och vid insjöar. I ån Ätran kan du fiska lax.
Förvaltningen har också hand om parker, lekplatser och fritidsgårdar.

Det finns många ställen för idrott. Dessa kan du hyra. Falkenbergs idrottsplats, Klitterbadet, Ishallen och Skateparken.
Det finns också motionsslingor.
Vi stöder också föreningar med bidrag.

Miljö och hälsa
Det finns farliga ämnen och annat som skadar hälsan.
Störningar kan vara buller från industri.
Smutsiga restauranger är inte bra för hälsan.
Miljö- och hälsoskyddsnämnden kan stänga en restaurang som inte är tillräckligt ren.
Alla måste rätta sig efter nämndens beslut.
Du kan kontakta Miljö- och hälsoskyddsnämnden om det finns störningar i miljön omkring dig.

Sociala tjänster i Falkenbergs kommun
Socialförvaltningen har ansvar för att hjälpa människor som behöver stöd.
 
Omsorg om äldre
Du som behöver hjälp att sköta ditt hem kan få hjälp av hemtjänsten.
Det kan vara hjälp med städning och tvätt och hjälp med din personliga vård.
Du kan också få lägenhet i ett äldreboende.
Det får du om du inte klarar av att bo kvar hemma.
Där får du hjälp hela dygnet av vårdpersonal.
Om du vårdar en anhörig kan du få stöd och hjälp.
Det finns avlastning, dagvård och korttidsboende.
Du kan också prata med en anhörigkonsulent.
Pensionärer kan träffas på dagverksamhet.
Där finns lunch och kaffe att köpa.

Omsorg om personer med funktionshinder
Du som är funktionshindrad får vård och stöd i den egna bostaden.
Du kan också bo i gruppbostad eller servicebostad.
I en gruppbostad finns det flera lägenheter.
Du bor då i egen lägenhet.
Ni har också ett gemensamt utrymme.
I en servicebostad kan du ha kontakt med personal.
Det finns också plats för flera att träffas.
Om du har stora funktionshinder kan du söka personlig assistent.
Då får du stöd både hemma och på arbetet.
Du som inte har något arbete kan besöka dagcenter.
 
Hälsovård och sjukvård
Du som bor i äldreboende och gruppbostäder har rätt till vård av sjuksköterska.
Du som deltar i dagverksamhet har också rätt till sjukvård.
Kommunen hjälper dig tillbaka till god hälsa på särskilda platser för rehabilitering om du varit sjuk eller råkat ut för en olycka.
Du kan få särskilda hjälpmedel för att klara dig hemma om du har svårt att röra dig eller har andra hinder.
Om du ser eller hör dåligt kan en syninstruktör eller en hörselinstruktör träna dig i din bostad.

Omsorg om familjer och barn
Socialförvaltningen ger stöd till personer eller familjer med problem.
Det kan vara problem med pengar och relationer.
Du som inte har pengar kan söka försörjningsstöd.
Du kan också få hjälp om du dricker för mycket alkohol eller har problem med droger.
Föräldrar får stöd om deras barn får problem. 
Det kan vara med kriminalitet eller missbruk.
 
Det finns familjerådgivning för par som har problem med sina relationer.

FALKENBERGS KOMMUN |  Besöksadress: Nygatan 34, Postadress: 311 80 Falkenberg  tel: 0346-88 60 00  |  kommun@falkenberg.se